Familiedocumentaire maakt de film van je leven

Er zijn van die initiatieven met intenties zó zuiver dat je ze er moeten komen. En ‘heel toevallig’ sta jij in de buurt. Maar wat heet toeval? Zo spiritueel zijn we dan weer wel.

Levensverhalen
Zo ook bij vakbroeder en filmer Dick van den Berg. Jarenlang legde hij er zijn ziel en zaligheid in om de levensverhalen van de voormalige gevangenen van Kamp Amersfoort vast te leggen. En hij deed dat zo gepassioneerd, dat één van zijn kennissen vroeg om zo’n film ook over zijn leven te maken. Hij vond dat een mooi document voor zijn vrienden en familie. Een cadeau voor zijn kinderen en kleinkinderen.

Nieuwe look & feel
De teksten voor dit project vloeiden als vanzelf uit mijn pen. Wat Dick maakte was ‘de film van je leven’. En dat verhaal moest worden verteld. Samen met Martijn Hassink ontwikkelden we een eigentijdse huisstijl, nieuwe website en prettig ogende mailing, die enerzijds de sfeer van vroeger tijden zou laten herleven, maar anderzijds herkenbaar, professioneel en verwelkomend zouden zijn.

Alles is familie
Al snel bleek dat we moesten ontzenuwen dat mensen dit als een testamentfilmpje zouden zien. Het tegendeel is namelijk waar. Als voormalig docent bezit Dick het vermogen om volledig op te gaan in iemands omgeving. Goed luisterend, inlevend en enthousiasmerend. Als goede vriend of het twaalfde gezinslid doet hij zijn ding. We bedachten enkele varianten, uiteenlopend van de film in de huiskamer tot een reis langs de plekken met een mooi verhaal. De lokale dorpsdokter haakte daar weer op in en maakte een pensioenfilm, waaruit weer de bedrijfsdocumentaire voortkwam. Anders gezegd: wat maakt familiebedrijven zo sterk dat ze decennia, soms eeuwen bestaan?

Bitterballen en plannen
Onze reis hield niet op. Bitterballen lang dachten we na over manieren om deze ‘nieuwe religie’ te verkondigen. We rolden de sociale media uit en informeerden de nieuwsmedia. En dan blijken goede ideeën nooit alleen. De hoofdredacteur van Quote, Sander Schimmelpenninck stortte zich even later op een reeks TV-uitzendingen over familiebedrijven. Wij bekommerden ons om zorginstellingen, notariaten en ouderenbonden. Beurzen, sociale media en spreekbeurten volgden. Menig uitvaartondernemer hoorde het verhaal ademloos aan. We zijn er nog lang niet, maar het begin is er. Het is namelijk wel de bedoeling dat Dick er zijn hele leven plezier aan beleeft!

Kun jij wel goede copy en een goed plan gebruiken?

Wij geven graag een draai
aan bijzondere initiatieven!