De mooiste veranderingen zijn die van binnenuit. Neem nu de wereld van tandtechniek. U weet wel die van kronen, bruggen, implantaten en protheses. Alles lijkt hier tot in de puntjes georganiseerd, maar het tegendeel is waar. Zeker 70% van alle laboratoria werkt zelfstandig, maar is nog maar nauwelijks in staat de dagelijkse werkdruk het hoofd te bieden. De witte jassen zijn al blij als hun werkstukken met de koerier mee kunnen. Het lijkt hier ieder voor zich, maar niets is minder waar. Signadens zet in op online tools voor betere samenwerking, inkoopkracht, verbeterde efficiency, professionele sales en marketing support. Dat wordt een kwestie van mond-tot-mond.
Signadens wil kennis en kunde op tandtechnisch gebied behouden. Maar de vraag is dan al snel: ‘waar begin je?’ Aan kennis geen gebrek. De oprichters zijn zelf tandtechnici. De kunst was vooral om alles online te vertalen.
Applicatie-ontwikkeling
Via onze partner Gate51 is meer dan een jaar gebouwd aan een intuïtief ICT-platform. Hiermee kunnen laboratoria sneller en beter hun inkoop (A-merken) regelen, kennis uitwisselen of hulp inroepen. Ook wordt via de webshop eenvoudiger gecommuniceerd met tandartsen. Alle aangesloten labs zijn daarmee direct klaar voor nieuwe regelgeving zoals AVG. Door uniforme recepturen, nummering en validering van de werkprocessen wordt de kwaliteit geborgd. Ook aan de behoefte van tandartsketens kan weer worden voldaan. Dat neemt letterlijk de stress weg van de werkvloer.
Wat is de belofte van Signadens?
De vrees van veel laboratoria is: ‘kan ik zelfstandig blijven?’ En: ‘hoe borg ik mijn continuïteit?’ Het kan zóveel beter en relaxter. Verder doordenkend over de propositie kwamen we uit bij ‘een zonnige toekomst’. In feite is dat wat we de zelfstandige labs bieden: minder zorgen en meer gemak.
Ontwikkeling huisstijl
Bij de introductie van Signadens hoorde een nieuw logo en dito huisstijl. Een traject dat we samen oppakten met Concreet geeft vorm. We bekeken het van alle kanten, ontrafelden betekenisvelden achter de naam, waarin ‘schild’, ‘signaal’, ‘normering’ en ’tanden’ de revue passeerden. Ook werd een kleuren-positioneringsanalyse gemaakt. De conclusie: maak het krachtig, herkenbaar maar dienend. Het moest eerder een keurmerk zijn, dan een alles overheersende stijl.
Normalisatie vertaald in vorm
Signadens staat voor certificatie (normalisatie) in de tandtechniek. Dit hebben we doorvertaald in het logo; het lettertype is DIN (afkorting van: Duits Instituut Normalisatie) en de lijnen van het beeldmerkje zijn afgeleid van de tabel met kenmerken onderin CAD-CAM tekeningen. CAD-CAM systemen worden veel gebruikt in de tandtechniek en is dus herkenbaar voor de doelgroep. De diamant – sommige zien er een pyramide of focus in – reflecteert de missie waar Signadens voor staat en symboliseert de facetten (‘slijpvlakken’) die in deze formule bijeen komen.
Uitrol communicatiemiddelen
Nu de applicatie en de website staan, is het hoog tijd om de labs te benaderen. Uiteraard doen we dat met een glimlach. We besloten hun zonnige toekomst te verpakken in een teenslipper-mailing met daaraan een kaartje, waarin we verwijzen naar een animatiefilmpje. Het is altijd weer leuk om te zien hoe een ingewikkeld verhaal kan worden teruggebracht tot drie minuten. Een week later belt onze telemarketing-dame ‘Simone’. De conversie en de bereidheid om afspraken te maken, is groot. En er wordt wat afgelachen. U kunt zich voorstellen hoe wij bij die prospects ‘binnenlopen’. Tegelijk bestreken we op een tandtechnische beurs de belangrijkste relaties… mét cacaoboter. Als die zon gaat schijnen, kunt u maar beter voorbereid zijn, nietwaar?
En ja, met de echte marketing zijn we maar nog net begonnen. Het is in deze wereld één groot avontuur, maar een enorme kick. Duidelijk is inmiddels wel dat wie de ambitie heeft om de hele pyramide te beklimmen, moet blijven poetsen. En tot dusverre lukt dat aardig!