Over Proef zijn we nooit uitgepraat. Tijdens dit unieke culinaire evenement dat in 2022 zijn 25ste editie beleefde, laten lokale en regionale chefs in hun keuken kijken. Vijf dagen lang is het de hemelse huiskamer van de stad. De arena van de ontmoeting. Om ‘markttechnische’ redenen werd Proef verplaatst van De Hof naar De Nieuwe Stad. Dat betekende dat het hele circus vanaf 2018 na een korte afwezigheid opnieuw communicatief op de kaart moest worden gezet. En laten we in dat soort vragen nu net een uitdaging zien.
Beetje gek
We ’tekenden’ voor drie jaar. En ja, je moet hier een beetje gek voor zijn, maar met een ervaren communicatieteam met Edwin Weijzen (website), Martijn Hassink (grafische vormgeving), Noeranie Ramdjan (social media) en Bert van Weert (tekst) gingen we er volledig voor. Wat zou de nieuwe locatie brengen: ‘Ze zouden het toch wel weten te vinden?’, kraamde organisator Timo Braeken uit bij de heropening aan de poort. Hij kon gerust zijn, de eerste bezoekers stroomden al snel binnen en ze bleven dat doen. De paviljoens bleken een voltreffer. Iedereen voelde zich comfortabel met de extra loungeruimte. Dat ging als een lopend vuurtje. Inmiddels ontvangen we jaarlijks zo’n 40.000 gasten tijdens Proef Amersfoort.

Alles uit de kast
Communicatief bleef geen mogelijkheid onbenut. Een compleet nieuwe huisstijl, dito website, e-mailings, driehoeksborden, stationsreclame, business magazines, netwerken, pers en een fors offensief met like-and-win-acties op socials. Dat jaar wonnen we de Oscar voor ‘minimale kosten met maximaal rendement’. Eigenlijk gold dat voor alle drie de jaren waarvan twee met een Winterproef in de St. Joriskerk. De pech was alleen dat Corona in 2020 en 2021 roet in het eten gooide zodat pas in 2022 25 jaar Proef kon worden gevierd. Maar Amersfoort hief het glas op haar herwonnen vrijheid als nooit tevoren. De Oliemolenhof ontplofte. Missie geslaagd!