Fossiele energie is eindig. Om de klimaatdoelen te halen en de daarbij behorende CO2-emissies te reduceren gaat Nederland van het gas af. Warmtebedrijf Amersfoort realiseert – vanuit Energie voor Elkaar – in de stad een slim, groen warmtenet. Huizen, scholen en bedrijven zullen straks vanuit een ondergronds waternet warmte leveren vanuit een mix aan duurzame, hernieuwbare bronnen. Dat doe je niet zomaar even. Dat is een opgave met vele stakeholders. Maar hoe communiceer je dat?
De communicatie-afdeling van Warmtebedrijf Amersfoort had bepaald geen geluksvogeltje op de schouder. De pogingen om er iets op te bouwen strandden meermaals. Tot wij in mei 2021 het verzoek kregen om op interimbasis de lijnen uit te zetten. B&W, gemeenteraad en Duurzame Stad eisten meer zichtbaarheid. Bedrijven zaten te springen om informatie en samenwerkingspartners wilden weten wat ze aan ons hadden. Overal in de stad lagen publieke informatiebehoeftes en aanvragen. We snapten volledig waarom aanstormend communicatietalent gillend de deur uitliep; je sleutelt hier niet eerst op je gemak een marcomplan en een message house in elkaar. Hier moest je gelijk acteren. Op basis van ervaring en een goed netwerk, richting geven aan de dingen die op je bord komen.
Willie Wortel
De opmerking vanuit de gemeente dat we een soort ‘Willie Wortels op een zolderkamer’ waren, namen we ter harte. Lampje! De gemeente én inwoners van Amersfoort moesten weten waar we voor stonden. Wat was onze missie? We werden actiever op LinkedIn en lanceerden een nieuwsbrief. Soms zat je met sales om je netwerk voor ze te laten werken. Pennetje, mapje, advertentie en roll-up banners: we lieten ons overal zien op industrieterreinen, bij businessclubs en tijdens de Open Energiedag. We gingen maar eens handen schudden. Het werd een soort roadshow.
Raadsinformatiepakketten
We kropen in de groef van de politiek, volgden al zoomend de raadsvergaderingen met borrelnootjes en whatsapp, zaten in overlegcommissies en waren bij zaterdagse Stadsgesprekken, uitmondend in een coalitieakkoord. Op een gegeven moment kenden we elke duurzame heg en elke stakeholder in de stad. Public affairs is vooral denken aan de toekomst met het pragmatisme van vandaag! We merkten dat raadsvergaderingen de juiste inhoud misten, waardoor de discussie over ons slimme, groene warmtenet niet goed gevoerd werd. Het was de opmaat naar onze raadspakketten, die we creatief verpakten in een ‘rugzakje’; een soort kluis om ‘het best bewaarde geheim van de stad’ te delen met de fracties. Toen bleek dat het niet alleen om biomassa als warmtebron ging, maar bijvoorbeeld ook om geothermie of warmte uit afvalwater dat maar 6 tot 8.000 huizen (WEQ’s) zou kunnen verwarmen, klonk er sindsdien een ander geluid.
Van trailer naar mini-docu
We werkten ondertussen hard door aan ons publieke profiel door actief voor te lichten. We startten met filmpjes voor de socials, die we samen met Renger van Esveld en zijn graphic designers van de NOS maakten. Het enthousiasme was zo groot en het verhaal zo omvangrijk dat we gaandeweg uitkwamen op een mini-docu. Bedrijven en bewoners deelden op camera hun eerste ervaringen met het warmtenet en waarom het belangrijk is dat we doen, wat we doen.
Serious interne communicatie
Ook de contacten met de pers en de netwerken werden aangehaald. DPG, Content Amersfoort, de Stad Amersfoort en Ondernamen. Paid én earned. Johan Hardeman scheef een paginagroot artikel in het AD. Eind 2021 kwam Serious Request naar de Nieuwe Stad, onze voortuin. We besloten hierop de interne communicatie voor heel Energie voor Elkaar eens aan te slingeren. We leverden de elektriciteit voor Het Glazen Huis, besloten een Spotify-playlist ‘Nieuwe Energie’ op te zetten, kinderen van medewerkers zamelden geld in met acties en investeerder Asper deed een forse duit in het zakje, zodat wij – corona of niet – een cheque voor het Wereld Natuur Fonds konden overhandigen.
Vaste marcom-bodem
Uiteindelijk komt er voor elke interimmer licht aan het einde van de tunnel. Een nieuwe, vaste en ervaren communicatiemedewerker trad aan. Na haar komst gingen we in de adviserende rol. Af en toe een helpende hand met copy, een concept of wat wegwijzers, maar met twee keer zoveel tijd redde ze het al snel zelf. Uiteraard kon zij doorwerken met het ‘ingebrachte’ Addictions-netwerk, waardoor zaken zoals de nieuwe website, die model stond voor alle andere websites binnen Energie voor Elkaar.
Amersfoort is het grootste (nieuwe) project van Energie voor Elkaar. De lokale cultuur verschilt wezenlijk van die van Ede waar inmiddels 20.000 woningen zijn aangesloten. Twee boringen van het leidingnet in 2022 (onder Industrieweg en onder spoorweg IKEA) mogen historisch worden genoemd. De cirkel was helemaal rond toen we afgelopen december de coverstory hadden bij businessblad Ondernamen waar tegelijkertijd Bart en Floris Schoonderbeek – grondleggers van Warmtebedrijf Amersfoort in 2017 – de Gouden Parel voor Ondernemers van het Jaar in ontvangst mochten nemen. Mogelijk krijgt dit een vervolg. Er ligt werk genoeg. Tot zover was het een warm bad!