De Academische Werkplaats (AW) voor mensen met een verstandelijke beperking – een initiatief van ’s Heeren Loo en de Vrije Universiteit Amsterdam – moest een herkenbaar gezicht krijgen. Een nieuwe naam en een herkenbare vormgeving, die de basis zouden leggen voor de diverse communicatiemiddelen. Die alle onderzoeks- en zorginitiatieven vanuit de AW tot een eenheid zouden maken en een ‘afzender’ zouden geven. De trots voedend om voor de AW te mogen werken. Daarbij kwamen werkelijk alle identiteits- en positioneringsvragen voorbij. In marketingtaal: we scherpten de why, how en what aan en creëerden een compleet nieuwe look & feel. Een volledige rebranding, maar wel één die moest voelen als een vertrouwde jas.
Het begint meestal met de vraag of je eens naar het logo zou kunnen kijken. Maar toen we de zaak al pratend afpelden, kwamen er veel woordwolken en lange inclusieve verhalen tevoorschijn. Maar waren we nu een broedplaats, onderzoeksinstelling, vraagbaak, verbinder of opleider? Er was bitter weinig focus. Toch is die voor de positionering essentieel.
Missie en merkfundament
Samen met bedrijfskundige Bert Gadellaa bedachten we werkvormen die het merkfundament bovenhaalden. In teamsessies van soms 10-12 mensen scoorden we vierkante ogen. En nog steeds voelen we de airpods in onze oorschelpen. Maar uiteindelijk kregen we voor de AW-rollen ‘facilitator’ en ‘zorgverlener’ alle handen op elkaar. Nu de eerste ‘essentiële’ knoop dichtzat, volgden de product-marktcombinaties, de kernwaardes en een aangescherpte missie en visie. (‘Wij dragen bij aan de ontwikkeling en omgeving van mensen met verstandelijke beperkingen, voor een goed leven’.) Alsof-ie nooit anders bestaan had.
Creatieve denktank
Nu kon het creatieve deel van start: het bedenken van een nieuwe naam voor de AW, een nieuw logo en een nieuwe huisstijl die als basis zouden dienen voor onder meer de website, e-mailings, socials en banners. Martijn Hassink van Concreet geeft Vorm werkte hiervoor met een creatief e-book dat op methodische wijze een visuele concurrentie-analyse maakt. Kleur- en typografische keuzes worden stap-voor-stap onderbouwd en vertaald in grafische vormen. Zowel de AW als de marketingafdelingen van VU en ’s Heeren Loo werden hierdoor meegenomen in het proces. Je voorkomt hiermee dat weken werk tijdens de presentatie sneuvelen omdat iemand de kleur ‘paars’ niet mooi vindt.
Naamgeving
Er ja, er moest er een naam komen. Altijd een eervolle uitnodiging. Criteria waren: geformuleerd in begrijpelijk Nederlands, al da niet met een twist en gerelateerd aan de dienstverlening en missie. Iets stevigs en eigens ook. ‘Institutioneel’ in de wetenschappelijk wereld. Als in ‘bastion’ of ‘museon’. Een afspiegeling van de ‘what’: het verzamelen en verrijken van ideeën en vragen ten behoeve van onderzoek voor het verbeteren van de kwaliteit van leven voor mensen met een verstandelijke beperking. Een logo ook dat zich kwalitatief kan meten met die van VU en ’s Heeren Loo. Na een longlist en shortlist trok de AW het winnende lot: VIVEON. ‘Vive’ in de naam verwijst naar ‘leven’ en ‘on’ verwijst naar onderzoek, ontdekken, ontwikkelen, onderwijs. De pay-off staat vast bij het logo: Ontdekt. Onderzoekt. Ontwikkelt.
Logo-design
De kleuren van ‘vive’ lopen van warm naar koel en geven de emotionele en rationele kant van het leven weer. De ‘e’ in het logo fungeert als een soort vizier (onderzoeken, ontdekken) en vormt als middelpunt de overgang van het leven naar onderzoek en data. Het lettertype is open en slank en heeft een digitaal karakter (matrixprinter). Het puntje op de i zorgt voor de verbinding met de pay-off. De punten achter ieder woord in de pay-off benadrukken de eigenheid en maakt ieder woord op zichzelf actief.
Ontwerp huisstijl
Viveon wil zich als professionele organisatie presenteren. De huisstijl is hiervoor een bindend element. Een huisstijl is een programma van afspraken over de wijze waarop een organisatie zich presenteert. Het geeft een gezicht aan de organisatie, als deel van de identiteit. Een goed doorgevoerde huisstijl roept een gevoel van herkenning op, schept duidelijkheid, eenheid en versterkt de identiteit. Zo ook bij Viveon.
Uitwerking communicatiemiddelen
Om de branding van de grond te krijgen is niet alleen een nieuwe naam bedacht, maar is ook de website aangepakt. Aan de hand van de wensen zijn de functionaliteiten bepaald en voorzien van een nieuw design, menustructuur en verse content. In dezelfde lijn hebben wij ook een template ontwikkeld voor een Mailchimp-nieuwsbrief. Ook maakten we diverse templates voor Office 365 en roll-up banners. On top leverden we logokits en beelden voor de socials, zodat de branding over de hele breedte kan worden toegepast.