Identiteitsanalyse

Bij een identiteitsanalyse draait het om missie, visie, doelstellingen, doelgroepen. Waarom doen we wat we doen? Hoe doen we dat? En wat leveren we? Het zijn ogenschijnlijk simpele vragen maar zet ze maar eens op papier.

Veel organisaties denken de verkeerde kant op. Ze vertellen hun klanten wat ze doen (‘wij verkopen computers’), vervolgens hoe ze dat doen (‘met geweldige service en garantie’) en misschien ook nog waarom (‘wij willen dat jouw leven geweldig wordt’).

Why, how, what
Succesvolle organisaties doen dat precies in de omgekeerde volgorde. Die beginnen met het waarom (‘wij dagen de gevestigde orde uit’), praten vervolgens over hun hoe (‘dat doen wij op een innovatieve manier’) en pas daarna over hun wat (‘wij maken computers’). Het klinkt gek, maar vooral je identiteit en beweegredenen zorgen ervoor dat je een loyale klantenkring opbouwt.

Essentie uitvergroten
Natuurlijk komt er iets meer kijken bij een identiteitsanalyse. Wij verstaan de kunst om de essentie eruit te filteren. En die direct om te zetten in creativiteit. We willen uitvergroten, niet nuanceren.

Creatief aan de vergadertafel
Vooruit, één voorbeeld van zo’n snelle switch. We stonden voor een peloton medewerkers van een chemiereus om een offerte voor een website toe te lichten. Het ontaardde in een detaildiscussie. Code dit, logistiek dat. Maar wat bleek? De overtuiging – de ‘why’ – was er niet. Er bleek een latent minderwaardigheidscomplex. Want wat was het nut van hun halffabrikaat eigenlijk? Bij enig doorvragen, dreef de essentie boven. Zonder hun ‘elementen’ bleek er geen koffiefilter, asfalt of kunststof te kunnen worden gemaakt. En ja, hoe kom je dan de dag door? Dus riepen wij: “Heren, u levert hier ‘Elements For Life’.” Het steeds groter geworden gezelschap werd stil. Dit was de verbinding waarnaar ze zochten. Een nieuwe lijfspreuk was geboren. Case closed. “Ja, graag. Tekenen bij het kruisje. Dank u.”

Daag ons uit!

Wat een heldere identiteit voor je doet?
Wij laten het je zien!