QR-codes: Top of flop?

Adverteerders maken nog maar mondjesmaat gebruik van zogenaamde QR-codes (Quick Response) in printadvertenties. Dat concludeert Nielsen naar aanleiding van onderzoek in dagbladen en tijdschriften.

Onderzoekers van Nielsen bekeken in de vakantiemaanden juli en augustus een groot aantal advertenties in dagbladen en tijdschriften en turfde hoe vaak hierbij een QR-code stond afgebeeld. In slechts 0,5% van de uitingen was dit het geval.Verhoudingsgewijs de meeste QR-codes werden gevonden in advertenties in gratis dagbladen (2,2%). De verklaring is volgens Nielsen dat deze kranten worden gelezen in het openbaar vervoer. Met een smartpone kunnen lezers onderweg aanvullende informatie bij de advertentie opvragen, meedoen met een actie of direct tot aankoop overgaan.

Het lage aandeel advertenties met QR-codes heeft niet te maken met drempels van technische aard; 40% van de consumenten gebruikt inmiddels een smartphone. Met iets meer dan 50% maken retailers veruit het meest gebruik van de QR-code.

Meten is weten

Jumpscan, een QR georiënteerde start-up, concludeert dat 52% van QR codes heeft gehoord of ze heeft gezien. Een redelijk grote bekendheid voor een nieuwe techniek. 28% geeft aan weleens een QR code te hebben gescand. Meer dan de helft heeft dat het afgelopen jaar ten minste één keer gedaan en 40% zelfs vijf keer of meer. De meeste QR codes worden, vooralsnog, met iPhones gescand, namelijk 68%. Android volgt met 26% en Blackberry doet met 4% ook nog mee. Het scannen van QR codes heeft bij Jumpscan in de tweede helft van vorig jaar een toename laten zien van 1200%.

Vorm en inhoud

Matras Direct plaatste advertenties met een code voor een actie waarbij mensen een boxspring konden winnen. Primera gebruikte de QR-code om de lezer te laten checken of er een Primera vestiging in de buurt is. De meest creatieve gebruikers van QR-codes zijn charitatieve instellingen. KNCV Tuberculosebestrijding beeldde in een dagbladadvertenties een naakte vrouw af met daarover heen de afbeelding van de code en de pay off: ‘ Weten wat hieronder zit?’. Stichting Edukans plaatste een advertentie in dagbladen met een foto van een Afrikaanse jongen met een katapult en de zin: ‘dát hij het gevecht aangaat voor een beter bestaan is zeker, de vraag is met welk wapen’. Afgebeeld staan vervolgens twee opties met ieder een eigen QR-code. Eén met de optie als kindsoldaat, waarbij een AK-47 geweer is afgebeeld, de ander met de optie onderwijs met als foto een schoolbank.

Opvallende acties

Zoals dat gaat met nieuwe technieken, betekent QR voor marketeers aftasten en verkennen. Veel marketeers benutten lang niet alle mogelijkheden die QR kan bieden. Natuurlijk kennen we de voorbeelden van Calvin Klein met een enorme QR code op Times Square en Audi die ter ere van het honderdjarig bestaan de grootste QR code ter wereld tot stand bracht. Ook dichterbij huis kondigde de AVRO haar nieuwe seizoensprogrammering aan met QR codes in bushokjes.

Slimme toepassingen

In de praktijk komen veel marketeers dan ook niet verder dan een doorlink naar de eigen website. Ze krijgen volop aandacht, ómdat ze QR gebruiken. Niet zozeer om de mogelijkheden die ze hebben benut. Zonde, want het mooie van QR is dat het allerlei soorten informatie kan bevatten. Bovendien kunnen via gecodeerde URL’s ook talloze commando’s worden uitgevoerd op de smartphone van de gebruiker. Denk hierbij aan een rechtstreekse downloadlink van een song in de iTunes store, een exclusieve kortingscoupon voor een event of praktischer een routebeschrijving van de QR code naar jouw vestiging. Maar ook rechtstreeks een afspraak in de agenda plaatsen van de gebruiker, het direct bestellen van een product of toegang tot een online game zijn enkele mogelijkheden.

QR biedt daarmee volop kansen voor mobile marketing en m-commerce. Zolang de gebruiker wordt beloond voor het scannen en de content achter de QR code relevante, toegevoegde waarde biedt. Wij zijn benieuwd of de opmars van QR doorzet in 2011 en of we ook slimmere toepassingen gaan zien.

De reacties vanuit de reclamewereld verschillen sterk. Zelfkritisch zegt de één ‘teveel gedoe’ of dat er een ‘opvoedende’ taak ligt bij bureaus. Een ander schetst de creatieve uitdaging om creatievere content te leveren die ‘loont’. Adverteerders die al wel werken met QR geven in elk geval aan dat de respons en conversie veelbelovend zijn. Top of flop? De tijd zal het leren.

Bronnen: Adformatie, Marketingfacts

, , , ,