Online kan niet zonder offline

Bijna iedereen maakt gebruik van online zoekmachines, maar hoe komen we op dat wat we willen zoeken? Offline communicatie jaagt dit proces aan. Dat kan iemand zijn die een tip geeft, een advertentie of bijvoorbeeld een commercial.

Uit onderzoek is gebleken dat 67% van onze zoekopdrachten op internet voortkomt uit signalen die mensen opvangen door offline kanalen en media.

Deze tabel geeft weer welke offline kanalen veel worden genoemd in onderzoek naar zoekopdrachten op internet.

Een zoekopdracht kan veroorzaakt worden door meerdere offline kanalen. Zouden deze stimuli er niet zijn dan betekent dit dat online zoekopdrachten met maar liefst twee derde af zouden nemen. Het bevestigt wat we eigenlijk al wisten: online kan niet zonder offline!

Of we dat nu een crossmediale, multimediale of geïntegreerde campagne noemen: het is belangrijk om de dialoog met de doelgroep over verschillende schijven aan te gaan en elk medium op zijn eigen sterkte in te zetten, zodat de gewenste synergie wordt bereikt.

Wie alleen ‘online’ denkt, maakt een strategische denkfout. Campagnedoelstellingen worden daardoor niet, te laat of met bovenmatig budget bereikt.

, ,