Folder blijft scoren als actiemedium

Voor marketeers en bedrijven die graag respons zien op acties blijft de folder een niet te missen medium. Bijna de helft van de consumenten leest huis-aan-huis folders voor speciale aanbiedingen.

Dit is een van de resultaten uit het jaarlijkse Thuis Binnen Bereik onderzoek van DDMA naar het bereik, de respons en de waardering van huis-aan-huis folders.

De overall waardering voor het medium blijft hoog. De huis-aan-huis-folder krijgt een 7,3 als rapportcijfer. Ook het bereik is groot. De folder wordt in ruim driekwart van alle huishoudens zonder nee-sticker door minimaal twee personen bekeken of gelezen. Gemiddeld besteedt de ontvanger 47 minuten per week aan het lezen van huis-aan-huis-folders. In 2009 was dit nog 43 minuten. Bijna zeven op de tien mensen zou de folder missen als die niet meer wordt bezorgd.

De huis-aan-huis-folder is het actiemedium bij uitstek. Zo leest 48% van de consumenten de folder voor speciale aanbiedingen. In 2009 was dit nog 40%. Daarnaast leest de consument folders om zich te orienteren op het aanbod (20%) en voor ontspanning (eveneens 20%). 26% van de lezers heeft vorig jaar gerespondeerd op de folders, variërend van informatie aanvragen tot en met kooprealisatie. Een folder zet vooral aan tot winkelbezoek (92%). Een bezoek aan een website is lager (51%). Ook in vergelijking met vorig jaar is er wat dit laatste betreft sprake van een daling (58%).

De Gouden Deurmat, de prijs voor de meest gewaardeerde folder, werd dit jaar tijdens de Dag van de Brievenbusreclame uitgereikt aan Karwei. Gall & Gall sleepte de foldervakprijs in de wacht.

De volledige rapportage ‘Thuis binnen Bereik 2010’, uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp, is hier te downloaden.

Bron: Adformatie

, , ,