Column: Mobiele marketing – Be Smart. Go Mobile!

Eigenlijk is bellen het minst interessante dat smartphones doen. De nieuwsapp, socializen en gamen is inmiddels een deel van ons dagelijks leven. Het is nog slechts een kwestie van tijd of ons mobieltje pookt de waakvlam een graadje hoger, plant onze vakantie, haalt de wekelijkse boodschappen in huis of koppelt ons aan de ideale partner waar we stapelverliefd op worden. Flauwekul? Get smart!

Ik zet even wat duizelingwekkende cijfers op een rijtje. Momenteel telt Nederland 8,5 miljoen mobiele internetters en een smartphone-penetratie van rond de 60% (onderzoek GfK). Binnen vijf jaar is dat 70%…

Smartphone-gebruikers spenderen 25 uur per week aan hun apparaat, tabletgebruikers zelfs 31 uur. In vijf jaar steeg het internetgebruik van mobiele telefoons in Nederland van 19% naar 50%. De verwachting is dat binnen nu en vijf jaar het gebruik van mobiel internet groter zal zijn dan via desktops (onderzoek Forrester).

De kennis is vers, de ontwikkelingen gaan keihard. Maar moet u als ondernemer – terwijl u misschien de eerste stappen zet in sociale media – aan de slag met een Mobiele Media Strategie? Het antwoord is ‘ja’. De redenen hiervoor zijn simpel: het levert u meer op. Mobile marketing biedt u een extra afzetkanaal met 5 tot 10% meer omzet, een groter en kwalitatiever klantbereik en niet in de laatste plaats: onderscheidend vermogen. Uw concurrent slaapt immers nooit.

Ondanks dat blijkt nog maar 16% van de bedrijven een mobiele strategie ontwikkeld te hebben. Van hen heeft meer dan de helft (55%) de website aangepast voor gebruik met een smartphone. Een kwart van hen heeft apps voor klanten ontwikkeld. En een kwart verkoopt inmiddels producten en diensten via een mobiele website.

Bol.com zag door een ‘responsive’ website het aandeel klanten dat via mobiel internet winkelt sinds begin dit jaar verdubbelen tot 7,9%. Het verwacht nog voor het eind van dit jaar meer dan één miljoen bezoekers via mobiel internet. Op MobileMarketing.nl zijn succescases te vinden van De Telegraaf en Volkswagen waarin ook merkbekendheid en likeability zijn meegenomen. Telfort realiseerde talloze extra aansluitingen en leads.

Air France-KLM stelt dat sociale media het veel makkelijker hebben gemaakt om klanten tijdens de oriëntatiefase op te vangen. Tot voor kort kwam KLM pas in beeld als de klant een ticket naar New York wilde boeken, maar een grote groep weet in eerste instantie niet eens waar ze heen willen. Daarom maakt KLM nu mobiele landingspagina’s die draaien rond thema’s als ‘surfen’, ‘golfen’ en ‘uitgaan’. Het bewandelt daarmee de weg van conceptuele verkoop. De gemiddelde orderwaarde is ‘mobiel’ even groot als ‘vast’. Op het moment dat betalen simpeler wordt zal de groei van het mobiele kanaal verder versnellen.

Het komende decennium zal een steeds groter deel van onze tijd opgaan aan media en technologie. En daar waar die twee samenkomen zit commerciële communicatie op het vinkentouw. Ik wacht uw telefoontje af.