Investeren in advertenties loont

Adverteren loont. Het is in de huidige wirwar aan media nog steeds een effectief middel. En niet alleen op de lange, maar ook op de korte termijn, stelt onderzoeksbureau Nielsen.

In de totale communicatiemix zien marketeers adverteren vooral als middel om een merk of imago te bouwen of om merkwaarde te creëren. Nielsen geeft nu echter inzicht in de korte termijn effecten op het gebied van sales.

Volgens Nielsen’s Uwe Lehmann kan merkgroei op korte termijn worden aangedreven door advertising. Hij stelt dat die korte termijn effecten het gevolg kunnen zijn van zowel actie- en promotiegeoriënteerde reclame als imago- en merkcampagnes.

Er zijn vier factoren te onderscheiden die bijdragen aan korte termijn succes. De eerste is logisch: wie meer adverteert, ziet zijn marktaandeel meestal groeien. En wie na verloop van tijd minder adverteert, ziet zijn marktaandeel vaak kleiner worden.

Twee: bij de lancering van een nieuw product is het de vraag hoe lang dat product nieuw is, en hoe lang je het als zodanig moet promoten. Lehmann: ‘Dat is heel merkspecifiek. Maar in de meeste gevallen zul je zien dat een merk harder doorgroeit als je in het tweede jaar evenveel of meer ondersteuning biedt.’

Echter ‘meer’ is niet altijd beter. Te veel investeren moet worden voorkomen, luidt factor nummer drie.

Tenslotte noemt Lehmann het efficiënt inzetten van onder meer internet en virals om op korte termijn te scoren. Zo wordt de kracht van zowel on- als offline benut.

Bron: Adformatie

, ,