Wat zijn de online trends in ons gedrag?

De tijd die we achter pc of laptop zitten neemt af. Mobiel gebruik neemt toe. De tablet is de smartphone voorbij. Zeker als we ’s avonds op de bank zitten. Het gaat dan om vorm, maar hoe zit het met de inhoud? Zonder goede content ben je nergens! Wij schrijven die. En – niet onbelangrijk – we zorgen dat je gevonden wordt (SEO).

Ruigrok/Netpanel deed onderzoek naar ons online gedrag. Eén conclusie kunnen we vast trekken: mobiele marketing wordt steeds belangrijker. Veel websites worden echter nog steeds gebouwd voor desktops. Wie slim is, zorgt dat zijn website zich aanpast aan het apparaat waarop deze geopend wordt (responsiviteit).

Samen met Commplot ontwikkelden we een schaalbare website voor NCB projectontwikkeling. Content en CMS blijven hierbij ongemoeid, het is puur de fysieke verschijningsvorm die zich aanpast, waardoor de website zowel op smartphone, tablet, laptop als desktop optimaal te bedienen is.

ncb-kek-responsiveHoe belangrijk mobiele marketing – en daarmee content, SEO en responsiviteit – wordt, blijkt uit recent onderzoek dat we kort bespreken in drie aandachtsgebieden: mobiele media, sociale media en e-commerce.
 
1. MOBIELE MEDIA

Mobile 1

Zoals op de illustratie hierboven is af te lezen, is de computer nog altijd het meest gebruikte apparaat om bijvoorbeeld bankzaken te regelen. Toch is in 2013 het gebruik voor alle mobiele apparaten gestegen.

De helft van de Nederlanders heeft mobiel internet op zijn smartphone, 37% heeft internet op zijn tablet en toch al 12% surft op internet via zijn televisie. Qua gebruik zijn wezenlijke verschillen aan te wijzen tussen smartphone en pc. Internet op mobiele apparaten wordt veelal gebrukt voor snelle activiteiten, zoals het scannen van het nieuws en het checken van social media. Traditionele internetacties, zoals producten kopen of informatie zoeken, doen we net als vroeger nog het liefst achter de computer.
 
Met de tablet op de bank

Mobile 2(3)

De smartphone is verreweg het populairste mobiele apparaat. Onderweg, in bed, tijdens televisiekijken, liever pakken we onze telefoon dan onze tablet. Met uitzondering als we ’s avonds op de bank zitten.
 
2. SOCIALE MEDIA

Hoewel Facebook met 68% aandeel nog altijd het meest gebruikte sociale netwerk is in Nederland, stagneert de groei (zie afbeelding). Overigens gebruikt ruim 8 op de 10 Nederlanders minimaal één sociaal netwerk.

Social 2
 
Liever kleine bedrijven volgen

Uit de resultaten bleek eveneens dat wanneer gebruikers merken of bedrijven volgen, dat ze vaker voor kleinere en lokale bedrijven kiezen dan voor grote bedrijven. Als een bedrijf wordt gevolgd dan is men met name geïnteresseerd in aanbiedingen. Voor de mkb’ers onder ons lijkt het ondanks de stagnerende groei nog altijd raadzaam om in ieder geval op Facebook aanwezig te zijn, aangezien 60% van de Facebookers meerdere keren per dag hun timeline checken.

social
 
3. E-COMMERCE

Het is een trend die de retail met lede ogen aanziet. Steeds meer mensen kopen producten online. Ook het traditionele shoppen, waarbij je van de ene winkel naar de andere struint om je te oriënteren, gebeurt steeds vaker online. Bovendien wordt de waarde van reviews en beoordelingen van producten steeds belangrijker.

Ecommerce 2
 
Meubels kopen met smartphone

Tot slot blijkt er een significant verschil tussen wat gebruikers kopen op een tablet en op een smartphone. Zo worden spullen voor huis en tuin bijvoorbeeld nauwelijks op de tablet gekocht, terwijl 25% van de Nederlanders weleens een meubel heeft gekocht op zijn telefoon.

Ecommerce 1