Zoekfunctie van Facebook: Meet Big Brother

Facebook heeft onlangs Graph Search gepresenteerd. Deze nieuwe zoekfunctie zal het sociale netwerk de komende tijd stapsgewijs gaan uitrollen. Wat kan het betekenen voor Facebook en voor anderen?

De nieuwe tool biedt ongekende nieuwe zoekmogelijkheden voor marketeers, maar voor gebruikers lijkt het er steeds meer op dat alles wat je zegt tegen je gebruikt kan worden. Bekijk hier in een kort filmpje hoe het werkt. Het is wat je noemt ‘amazing’.

Facebook beter doorzoeken
Facebook zit op 1 miljard gebruikers, 240 miljard foto’s en een triljoen connecties. Tot voor kort was deze bak met data niet erg goed doorzoekbaar, met Graph Search moet daar verandering in komen. De zoekfunctie werkt niet op basis van zoekwoorden, maar op basis van korte zinnen of vragen. Zo levert de opdracht ‘Mijn vrienden die in Eindhoven wonen en ook bij Philips werken’ als het goed is een rijtje resultaten op die voldoen aan precies die zin. In eerste instantie kan gezocht worden op mensen, foto’s, plaatsen en interesses, maar Facebook hint al naar andere toepassingen, zoals het doorzoeken van data die door applicaties zoals Spotify worden gegenereerd.

Zie hier hoe het werkt…

Service of verdienmodel?
Dat is fijn voor gebruikers, maar nog fijner voor Facebook zelf. De introductie van Graph Search zal zorgen voor meer verkeer op het sociale netwerk en biedt nieuwe mogelijkheden om geld te verdienen. Er hangt nog geen advertentiemodel aan de zoekmachine, maar het lijkt een logische volgende stap. Als mensen een antwoord zoeken, kan het antwoord ook gegeven worden met een gesponsorde bijdrage. Dat weet ceo Mark Zuckerberg zelf maar al te goed. In een interview met Wired zegt hij: “Graph Search is een manier om specifieke vragen te stellen, om een bepaalde intentie uit te drukken. Natuurlijk wil een adverteerder op die intentie inspelen. Daar zijn zoekadvertenties voor.”

Bedreiging voor Google
Mark Zuckerberg benadrukte dat de zoekfunctie anders werkt dan een zoekmachine die het web doorzoekt. Anders dan Google, dus. Toch kan Facebook met een focus op search een flinke hap nemen uit de omzet van Google. Google haalde in 2011 bijvoorbeeld nog 96 procent van alle omzet uit search. IUit gepubliceerde cijfers blijkt dat Google vorig jaar in de V.S. meer dan 13 miljard dollar omzet behaalde in zoekmachine-advertenties, 75 procent van de totale markt.

Vaker zoeken via Facebook?
Facebook heeft als voordeel boven Google dat het tips en content kan bieden van mensen die de gebruikers het meeste vertrouwen: hun eigen vrienden. Daarnaast kan er met Graph Search ook breder worden gezocht binnen Facebook, bijvoorbeeld met de zoekopdracht ”televisieprogramma’s die mijn vrienden leuk vinden die ook Philips leuk vinden’. Gecombineerd met de data die Facebook al beschikbaar heeft van gebruikers (door Likes, toegevoegde content en persoonlijke eigenschappen) levert dat interessant materiaal op voor bedrijven, die daar vast een sponsored post aan vast willen plakken. Elke Facebook-zoekopdracht naar een bestemming, restaurant of evenement betekent een zoekopdracht minder voor Google. Extra interessant wordt het als Facebook de zoekfunctie ook beschikbaar maakt voor mobiel, wat waarschijnlijk in een later stadium zal gebeuren. Dan gaat locatie ook een rol spelen.

Linked krijgt concurrentie
LinkedIn, dat recentelijk de mijlpaal van 200 miljoen leden aantikte, lijkt een redelijk onaantastbare positie te hebben binnen de wereld van sociale netwerken. Het bedrijf richt zich op de zakelijke gebruikers, en is daardoor bijvoorbeeld een interessante bron voor recruiters. Met Graph Search lijkt Facebook een aanval te willen doen op de positie van LinkedIn en andere bedrijven die het moeten hebben van verdienmodellen rond vacatures en recruitment. Het bedrijf geeft het vinden van geschikte werknemers zelf in ieder geval als goede voorbeeld van de nieuwe zoekfunctie. Je kan de juiste mensen vinden en ze dan een boodschap sturen.” Ook voor werkzoekenden kan de zoekfunctie van Facebook een uitkomst bieden, want met een simpele vraag kan je connecties vinden die je bij de juiste personen binnen een bedrijf kunnen introduceren.

Mogelijkheden voor adverteren
Graph Search alleen als persoon gebruikt kunnen worden, en niet vanuit een bedrijf. Maar de potentie om nog beter je advertenties op gebruikers te richten is er in ieder geval, al zal Facebook daar nog even een nieuw model voor moeten ontwikkelen, wat vast niet lang op zich al laten wachten. Het gevolg zou kunnen zijn dat merken niet alleen op voorkeuren (Likes en persoonlijke informatie), maar ook op basis van actuele wensen en vragen van gebruikers kunnen inspelen. Dus niet alleen mikken op gebruikers die Philips en Homeland tof vinden, maar ook op Facebook-leden die op dit moment zoeken naar het beste restaurant van – we zeggen maar wat – Nuenen. Like!

That’s the way I like it?
De nieuwe zoekfunctie van Facebook kan er ook voor zorgen dat bedrijven beter gevonden kunnen worden op het netwerk. Daarbij lijkt het aantal zogeheten Likes wel van essentieel belang, want hoe meer Likes je hebt als bedrijf of organistie, hoe belangrijker je wordt gevonden door Facebook. Grote kans dus dat de acties en campagnes om zoveel mogelijk Likes te verzamelen weer op gang zullen komen. Het is lastig in te schatten wat de impact van Facebooks zoekmachine zal zijn op andere bedrijven. Ze kunnen er van profiteren, maar er zijn scenario’s denkbaar waarbij de macht van Facebook een gevaar kan opleveren. Waarom zouden mensen bijvoorbeeld nog lid worden van datingsites als ze met één simpele zoekopdracht hun geschikte partner kunnen signaleren op Facebook? Of, wellicht wat realistischer, waarom zou je nog op restaurantbeoordelaar IENS gaan zoeken naar een leuk restaurant, als je vrienden en het netwerk van je vrienden de beste tips voor je hebben? De toekomst zal het uitwijzen.

Bron: Management Team