De succesvolste social media cases

Vaak staan sociale media ver af van de bedrijfsdoelstellingen of worden ze gezien als ‘cosmetisch dingetje’. 65% van de Nederlandse bedrijven doet of wil er iets mee. Maar wat precies?

Wie social media goed wil inbedden in zijn marketingcommunicatiestrategie zal mankracht vrij moeten maken voor interne coördinatie en content. Dat strategische resultaten behalen met social media niet onmogelijk is bewijzen deze succescases.

Old Spice richtte zich met You Tube, Twitter en Facebook ineens tot een jongere en bredere doelgroep. Met de ‘Your Man Could Smell Like’ campagne zet Procter & Gamble zijn publiek op luchtige en humorvolle wijze steeds op het verkeerde been. Dé reden waarom deze virals stevig werden doorgestuurd. Online netwerken fungeerden zo als uitzendkanaal. De resultaten logen er niet om.

Op dag één van de campagne is deze bijna 6 miljoen keer op You Tube bekeken, na één week bereikte het al 40 miljoen views. Het aantal Old Spice twitter volgers steeg met 2700%. De Facebook fan interactie steeg met 800%. Hun websiteverkeer nam 300% toe. Het Old Spice YouTube-kanaal werd het meest bekeken kanaal ooit. De campagne heeft inmiddels ruim 1,4 miljard contactmomenten opgeleverd. De omzet steeg met maar liefst 107% in vergelijking met periode ervoor. Old Spice is nu het #1 body wash merk voor mannen in de USA.

KLM slaagt erin geweldige acties te lanceren zoals haar webcare-traject, waarbij klanten via Facebook, Twitter en Hyves vragen kunnen stellen. Of huisdieren mee mogen vliegen bijvoorbeeld. Het resultaat? Binnen één uur een reactie. En elke vraag wordt persoonlijk behandeld. Om dit te onderstrepen waren gedurende een dag de antwoorden wel heel persoonlijk…

Tijdens de Tile & Inspire actie werd iedereen uitgenodigd om via Facebook een Delftsblauw tegeltje met een inspirerende boodschap te maken en zo een plekje op het KLM-vliegtuig te bemachtigen. Uit de meest inspirerende inzendingen zijn 4.000 winnaars getrokken die staan afgebeeld op de Boeing 777-200. In 154 landen zijn er 120.000 tegels gemaakt waarvan er 77.000 zijn ingestuurd om op het vliegtuig te komen. De actie heeft tot meer dan 50.000 extra likes op de KLM facebook-pagina geleid en meer dan 450.000 views op YouTube.

Deloitte projecteerde nieuwjaarsboodschappen – die via de hastag #deloittewish binnenkwamen – op de Maastoren in Rotterdam en bereikte hiermee zo’n 152.000 mensen. Het was een zeer spraakmakende actie die veel free publicity heeft opgeleverd.

Citroen koos voor de originele gedachte de nieuwe DS5 met tweets real time te laten aansturen en ermee te laten navigeren vanuit social media. Deelnemers maakten kans om een Citroën DS5 te winnen. Een uniek gegeven, al is er vreemd genoeg geen apart twitteraccount voor aangemaakt. De actie speelde zich af op Facebook. Een gedurfde functionaliteit met een live Google Map, videostream en stylish vormgegeven. Mooi staaltje interactiviteit zoals in de film te zien is. Absoluut een ‘Like’!

IKEA Zeggen dat je social media integreert in je merkstrategie is makkelijker dan het ook daadwerkelijk doen. Zoals IKEA al in 2009 bijvoorbeeld deed bij de opening van een nieuwe winkel in Malmo, Zweden. IKEA koos voor Facebook en kaapte direct een van diens kroonjuwelen: de functionaliteit van foto tagging. Hoe het werkte? Er werd een account gemaakt voor de vestigingsmanager. In een periode van twee weken werden showroomfoto’s geuploaded naar zijn Facebook fotoalbum. Door de ze te taggen konden klanten op de foto’s items selecteren en er hun naam op zetten. De eerste die dat steeds deed kon het betreffende product gratis mee naar huis nemen. Het nieuws verspreidde zich snel en gebruikers embedden links en afbeeldingen in hun eigen berichten en profielen. Duizenden gebruikers promootten zo automatisch IKEA en de nieuwe winkel. Een actie met louter winnaars. Omzettechnisch en qua branding een absolute kraker.

The Voice of Holland is – net als in 2010 – de winnaar als je kijkt naar de inzet van social media. Ze zijn steevast Trending Topic op Twitter en de Facebook fans nemen exponentieel toe. Erg sterk dit jaar is het lanceren van een thuis-coach-app waarmee je als kijker interactief mee kunt doen. Wat we hier in Nederland zien is pas het begin. Neem vast een internationaal kijkje waar het komende jaren heengaat. Social media hebben de toekomst!

, , , ,