Column: Social media, wat moet ik daar mee?

Aan directietafels wordt me de vraag regelmatig gesteld: moeten we wat met social media, en zo ja: hoe doen we dat?

In de eerste editie van Ondernemersbelang 2012 schreef ik er een column over.

Tja, nieuwsgierig als we zijn hebben we ons verkenningsrondje langs de bekendste platformen als Twitter, Facebook, YouTube en LinkedIn allemaal al wel eens gemaakt. Maar wie daar even mee stoeit en een bedrijfsmatige bril op zet komt al snel tot de ontdekking dat je deze snelle conversatiemedia er niet even ‘bij’ doet. Tenminste als je met deze mediacategorie een hoger doel hebt.

Maar al te vaak staan sociale media ver af van de bedrijfsdoelstellingen of worden ze gezien als ‘cosmetisch dingetje’. 65% van de Nederlandse bedrijven doet er iets mee. Maar wat? Wie social media goed wil inbedden in zijn marketingcommunicatiestrategie zal mankracht vrij moeten maken voor interne coördinatie en content. Daarnaast moet u het met elkaar eens zijn over de gewenste inzet en niet in de laatste plaats de bedrijfspolicy. Wat verwacht u van uw medewerkers of leveranciers? Wat mogen zij wel en niet over u publiceren via hun eigen accounts. En: hoe gaat u om met wat er door anderen over u gezegd wordt?

Wie het voorgaande leest zou hieruit kunnen opmaken dat ik een doemdenker ben. Niets is echter minder waar. Maar let wel: doe het goed of begin bescheiden. Social media hebben een grote potentie, leggen verbanden die vroeger verborgen bleven, dwingen bedrijven tot een betere performance en dialoog. Kortom, ze creëren ongekende zakelijke kansen, waarbij de consument weer het heft in handen krijgt. Ruim zestig procent van de Nederlanders heeft inmiddels een smartphone. Om over tablets nog maar te zwijgen. Apps en social media maken ons het leven gemakkelijk. Dus ‘go with the flow’.

Recent volgde ik een Masterclass Digital branding en Social Media waarbij alle opties van ons huidige ‘splinternet’ de revue passeerden. En wat blijkt? Social media leveren een grote bijdrage aan klantenservice, crisis- en reputatiemanagement, nieuws en events, promoties en lobby’s. Je zou haast zeggen: ondernemen.

Strategisch resultaten behalen met social media is echter nog maar voor enkelen weggelegd. Dat vereist denkwerk en creativiteit vanuit de eigenheid van deze platformen. Lang leve ‘gamification’ and ‘glocalisation’. Zo spreekt ‘Old Spice’ – de naam zei het altijd – dankzij YouTube ineens een veel groter en jonger publiek aan. KLM-Air France heeft via Facebook een succesvol webcare-traject opgezet: ‘Heeft u een probleem? Stuur het per ‘luchtpost’. Onze zwaan garandeert binnen één uur een reactie en binnen twee uur een oplossing.’ Op eigen bodem weet John de Mol’s #TVOH een strak verdienmodel te koppelen aan Triple Play. Kort samengevat, social media maken ons leven gemakkelijker, mooier en leuker. Dat je aandacht echter niet kunt afdwingen ontdekte McDonalds toen het zich onlangs op Twitter verslikte in haar #McDstories. Het toont eens te meer aan hoe ‘vers’ en ‘knapperig’ social media nog zijn.

Bert van Weert

Communicatiestrateeg, copywriter en oprichter van Addictions

Zie ook op deze site: de succesvolste social media cases

, ,